Jawa Stadion



A Jawa stadion volt az els Jawa moped tbb genercija volt S11, S22, S23. Az s22 az s21-hez kpest merben ms megoldsokat hozott ellenttben az s23-al melyen csak a tankot helyeztk mshogy s kisebb kls alaktsok trtntek. A stadion egy klasszikus moped volt, pedl indts, 2 sebessges kzi vlt.

A blokkja teljesen megegyezett a Riga s 52-es blokkal, ugyanis annak idejn ebbl a motorbl fejlesztettk a Riga mopedeket. A blokkon magn nem sokat variltak a gyjts deklirl leszedtk a Jawa feliratot. Magyarorszgon ilyen motorbl nincs tl sok ( n szemly szerint egy pldnyt lttam eddig csak, Csemn a Jawa mzeumban – Szerk..)

A Csemi mzeumban tallhat stadion
Jawetta

rdekes tmenet volt a pionyr s a stadion kztt, mg pedllal indult, mint a klasszikus mopedek, de mr fekvhengeres volt mint a pionier. Nagyon rvid ideig gyrtottk, 1951-ben kezdtk meg a gyrtst s 1955-ben mr ellltak a pionyrrel ami sokkal modernebb volt.

Tbb tpusa volt az 551 Standard s az 551 Sport, az 511 sporthoz nagyobb tank, tuningolt motor s metlfny jrt, ez persze az rakban is megmutatkozott Amerikban egy alap 511-eshez 175 dollrrt juthattunk hozz mg a sporthoz 189 dollrrt
Jawa 550 Pionr

1954 decemberben terveztk, 1955 tavaszn mr futottak a prototpusok. Nagyon elre mutat s tgondolt konstrukci volt. A Pionyr fekvhengeres, 50-es motorjhoz hromfokozat, lbvlts szerkezet csatlakozott, mikzben a kor ltalnos megoldsa ebben a kategriban a kzi vlt s a kt fokozat volt. Gnyneve Parez volt az-az tusk, a nyereg formjra utalva. A konstrukci egy fiatal mrnk, Jan Krivka rdeme aki ksbb a jawa tervezirodjnak vezetje lett. A pionyrbl 1955 s 1958 kztt kzel 100000 pldnyt adtak el vilgszerte.
Jawa 555 Pionyr

Lnyegben megegyezett a 550-es pionyrral a hts bortstl eltekintve, amelyen helyet kapott egy kis csomagtart is, melynek szksgessge vitathatatlan egy mopeden.
Jawa 20

A jawa 20 merben j motor volt mr kinzetben sem hajazott a mopedekre sokkal inkbb robognak sorolhat be, amik abban az idben jttek divatba. A motorja nagyvonalakban megegyezik a pionyr blokkjval 3 sebessg fekv henger, de j hengert hengerfejet kapott, s a srtsi viszonyon is nveltek. Vltoztattak a vltrudazaton aminek kvetkeztben megfordultak a sebessgek, legfell 1, alatta res alatta 2, 3. Ez a motor mr alkalmas volt kt szemly szlltsssra is, br a msodik szemlynek elg knyelmetlen volt az lpozcija a lbtartk lengvilln val elhelyezse miatt. A Jawa 20-ban mr ugyanaz a motor volt mint a Jawa Mustangokban, rthetetlen okbl mg is ez a tpus lett a 20-as s nem a 21-es Persze ez a tpus sem szta meg a kznyelv ltal felragasztott beceneveket, hvtk Pincsinek Fichtl-nek

Az 1980 utni 20-asokon mr nem volt aluminium dszcsk.
Jawa 21

Els rnzsre nagyon hasonlt a Jawa 20-ra, de a blokkjuk klnbzik, ms volt a gyjts, a gyjts felli dekli, s a kuplung kinyom szerkezete mshogy volt megoldva. Hengerfeje teljesen kupols volt. ( Bvebben a tuningok kztt) s a 21-esnek nem voltak, lbvdi, sima lbtartk voltak rajta mint egy tlagos motorkerkpron.
Jawa Ideal

Jawa 20-as a 21-es blokkjval. Klfldn nem is nagyon ismerik. Elkpzelhet hogy ezt kifejezetten Magyarorszgra szlltottk, de errl feljegyzsek sajnos nincsenek. Az Ideal nevet a jawa semelyik msik orszgban nem hasznlta. A hts borits nem csereszabatos a 20-asval az eltr kuplungmegolds miatt.
Jawa mustang

A Jawanal megprbltak kszteni egy fiatalosabb motort, Fogtk a jl bevlt Jawa 20-as pionyr blokkjt, s vzt, s ptettek kr egy kiss ms stlus motort. A rugzs s a kerekek maradtak, de elre klnll lmpafejet kapott. A moped forma kvetkeztben irdatlan szabad tr ttongott a motor kzepn amit egy 50 kbcentis motorhoz kpest szokatlanul nagy 8 literes tankkal prbltak eltakarni, a tankjt egyszeren aktatsknak csfoltk. Bizonyos forrsok szerint a Jawa Mustangot az olasz Italjet tervezte, br nem tl sok tervezni val volt rajta, mert a vz, a blokk, a villa st mg az els lmpa is adottak voltak.
A Jawa mustangon bell is kt tpus ltezik a 223 A s a 223/200. A 223/200 a kvetkez pontokban trt el eldjtl:

1. Mdostott szlesebb kerkpntok sllyesztett kll furatokkal.
2. j mret s formj kll: a kllk hosszt cskkentettk s vastagsgt nveltk a vltoztatsok az els pontban lertak kvetkeztben voltak szksgesek.
3.Megvltoztatott futfellet gumiabroncsok
4.Heggesztett lemezbl sajtolt els villaszr tartk
5. Egyszerstett els srvd tart
A Mustangokbl kszlt 2 s 4 lers vltozat is de az ezek kzti klnbsgeknek nincs kze a fent lertakhoz!!! A 223/200 s a 23A tpusokon bell is ltezett 2 s 4 lers vltozat is.
Romet Ogar 200

Lengyelorszgban gyrtottk a Romet gyrban a Jawa Mustang jl bevlt blokkjt hasznltk benne. Nlunk nem igazn elterjedt motor. Ugyan ezt a motort gyrtottk Romet blokkal is Ogar 205 nven.
Jawa mosquito

Miutn a Jawa Mustang gyrtsa 1982-ben befejezdtt, a Jawanak nem volt 50-es vlts motorja. Kizrlag a Babetta volt az egyetlen 50 kbcentis motorja de 1996-ban annak a gyrtsa is befejezdtt. Arra hogy a Jawa modellpalettjn jra 50 kbcentis motorkerkprt lthassunk egszen 1995-ig kellett vrnunk amikor is megjelent a Jawa Mosquito. knyszer htses, Endur Stlus motor, de sajnos mr Knban gyrtottk. Ezzel a motorral kezddtt meg a Jawak j korszaka amikortl mr csak a nevk maradt Jawa sajnos.
Jawa 50 robby

A motor a blokktl eltekintve teljesen megegyezik a Mosquitval de mr knban gyrtott 4 tem blokk volt benne.
Jawa Dandy

1999-ben ltta meg a napvilgot a Jawa dandy. Motorja a Sachs-tl szrmazik kttem lghtses.
Jawa Betka

Taln ezen a motoron ltszik legjobban hogy Knban gyrtjk, moped szer felpts 4 tem blokk rengeteg manyaggal. A Feliratokon kivl semmi nem emlkeztet arra hogy Jawaval van dolgunk, sehol egy klasszikus Jawa logo csak a feliratok. Ugyanezt a motort klnbz fantzia nevekkel ruljk a barksruhzakban 100000 forint krli ron.

Itt Pldul "Panama" nven lthatjuk a Praktikerben
Jawa 555 New Pionyr

2006-ban a Jawa pionyr 50 ves szletsnapjra ksztettk, Formjban legends eldjnek vonalait idzte. De a motor maga ugyanaz mint a Betka. Taln szbe kaptak a Jawanl hogy nem kne az sszes jellegzetessgtl megszabadulni. A motorbl kt tpust dobtak egyszerre piacra egy 555 darabos limitlt szrit mely mg inkbb eldjnek vonsait idzte, s az alap tpust mely2 szemlyes s aklseje ismodernebb.
New Pionyr Black Death

Az egykori „Pincsi” formjt sikeresen tovbbviv 555-s modell egy rdekes klnkiadst kapott. A Jawa Pionr Black Death ugyan nem kerl sorozatgyrtsba, de komoly erdemonstrcija a cseh anyacgnek.

A motor 140 kbcentis, a szelepvezrls Takagawa DOHC. A megnvekedett terhels miatt olajhtt s nagyobb teherbrs villkat is kapott. Mivel a vgsebessge 150 km/h, a fkeket sem hagytk rintetlenl, ell-htul trcskba harap pofk lasstjk a kis mregzskot. A teljestmnye 25 ler, amelyet 14000-es fordulaton ad le. A kipufoggzok szabad ramlst lamells Supertrapp kipufog szolglja.

|