Jawa Stadion
A Jawa stadion volt az első Jawa moped több generációja volt S11, S22, S23. Az s22 az s21-hez képest merőben más megoldásokat hozott ellentétben az s23-al melyen csak a tankot helyezték máshogy és kisebb külső alakítások történtek. A stadion egy klasszikus moped volt, pedál indítás, 2 sebességes kézi váltó.
A blokkja teljesen megegyezett a Riga s 52-es blokkal, ugyanis annak idején ebből a motorból fejlesztették a Riga mopedeket. A blokkon magán nem sokat variáltak a gyújtás dekliről leszedték a Jawa feliratot. Magyarországon ilyen motorból nincs túl sok ( Én személy szerint egy példányt láttam eddig csak, Csemőn a Jawa múzeumban – Szerk..)
A Csemői múzeumban található stadion
Jawetta
Érdekes átmenet volt a pionyr és a stadion között, még pedállal indult, mint a klasszikus mopedek, de már fekvőhengeres volt mint a pionier. Nagyon rövid ideig gyártották, 1951-ben kezdték meg a gyártást és 1955-ben már előálltak a pionyrrel ami sokkal modernebb volt.
Több típusa volt az 551 Standard és az 551 Sport, az 511 sporthoz nagyobb tank, tuningolt motor és metálfény járt, ez persze az árakban is megmutatkozott Amerikában egy alap 511-eshez 175 dollárért juthattunk hozzá míg a sporthoz 189 dollárért
Jawa 550 Pionýr
1954 decemberében tervezték, 1955 tavaszán már futottak a prototípusok. Nagyon előre mutató és átgondolt konstrukció volt. A Pionyr fekvőhengeres, 50-es motorjához háromfokozatú, lábváltós szerkezet csatlakozott, miközben a kor általános megoldása ebben a kategóriában a kézi váltó és a két fokozat volt. Gúnyneve Parez volt az-az tuskó, a nyereg formájára utalva. A konstrukció egy fiatal mérnök, Jan Krivka érdeme aki később a jawa tervezőirodájának vezetője lett. A pionyrból 1955 és 1958 között közel 100 000 példányt adtak el világszerte.
Jawa 555 Pionyr
Lényegében megegyezett a 550-es pionyrral a hátsó borítástól eltekintve, amelyen helyet kapott egy kis csomagtartó is, melynek szükségessége vitathatatlan egy mopeden.
Jawa 20
A jawa 20 merőben új motor volt már kinézetében sem hajazott a mopedekre sokkal inkább robogónak sorolható be, amik abban az időben jöttek divatba. A motorja nagyvonalakban megegyezik a pionyr blokkjával 3 sebesség fekvő henger, de új hengert hengerfejet kapott, és a sűrítési viszonyon is növeltek. Változtattak a váltórudazaton aminek következtében megfordultak a sebességek, legfelül 1, alatta üres alatta 2, 3. Ez a motor már alkalmas volt két személy szállítássására is, bár a második személynek elég kényelmetlen volt az ülőpozíciója a lábtartók lengővillán való elhelyezése miatt. A Jawa 20-ban már ugyanaz a motor volt mint a Jawa Mustangokban, érthetetlen okból még is ez a típus lett a 20-as és nem a 21-es Persze ez a típus sem úszta meg a köznyelv által felragasztott beceneveket, hívták Pincsinek Fichtl-nek
Az 1980 utáni 20-asokon már nem volt aluminium díszcsík.
Jawa 21
Első ránézésre nagyon hasonlít a Jawa 20-ra, de a blokkjuk különbözik, más volt a gyújtás, a gyújtás felöli dekli, és a kuplung kinyomó szerkezete máshogy volt megoldva. Hengerfeje teljesen kupolás volt. ( Bővebben a tuningok között) és a 21-esnek nem voltak, lábvédői, sima lábtartók voltak rajta mint egy átlagos motorkerékpáron.
Jawa Ideal
Jawa 20-as a 21-es blokkjával. Külföldön nem is nagyon ismerik. Elképzelhető hogy ezt kifejezetten Magyarországra szállították, de erről feljegyzések sajnos nincsenek. Az Ideal nevet a jawa semelyik másik országban nem használta. A hátsó boritás nem csereszabatos a 20-aséval az eltérő kuplungmegoldás miatt.
Jawa mustang
A Jawanal megpróbáltak készíteni egy fiatalosabb motort, Fogták a jól bevált Jawa 20-as pionyr blokkját, és vázát, és építettek köré egy kissé más stílusú motort. A rugózás és a kerekek maradtak, de előre különálló lámpafejet kapott. A moped forma következtében irdatlan szabad tér tátongott a motor közepén amit egy 50 köbcentis motorhoz képest szokatlanul nagy 8 literes tankkal próbáltak eltakarni, a tankját egyszerűen aktatáskának csúfolták. Bizonyos források szerint a Jawa Mustangot az olasz Italjet tervezte, bár nem túl sok tervezni való volt rajta, mert a váz, a blokk, a villa sőt még az első lámpa is adottak voltak.
A Jawa mustangon belül is két típus létezik a 223 A és a 223/200. A 223/200 a következő pontokban tért el elődjétől:
1. Módosított szélesebb kerékpántok süllyesztett küllő furatokkal.
2. Új méretű és formájú küllő: a küllők hosszát csökkentették és vastagságát növelték a változtatások az első pontban leírtak következtében voltak szükségesek.
3.Megváltoztatott futófelületű gumiabroncsok
4.Heggesztett lemezből sajtolt első villaszár tartók
5. Egyszerűsített első sárvédő tartó
A Mustangokból készült 2 és 4 lóerős változat is de az ezek közti különbségeknek nincs köze a fent leírtakhoz!!! A 223/200 és a 23A típusokon belül is létezett 2 és 4 lóerős változat is.
Romet Ogar 200
Lengyelországban gyártották a Romet gyárban a Jawa Mustang jól bevált blokkját használták benne. Nálunk nem igazán elterjedt motor. Ugyan ezt a motort gyártották Romet blokkal is Ogar 205 néven.
Jawa mosquito
Miután a Jawa Mustang gyártása 1982-ben befejeződött, a Jawanak nem volt 50-es váltós motorja. Kizárólag a Babetta volt az egyetlen 50 köbcentis motorja de 1996-ban annak a gyártása is befejeződött. Arra hogy a Jawa modellpalettáján újra 50 köbcentis motorkerékpárt láthassunk egészen 1995-ig kellett várnunk amikor is megjelent a Jawa Mosquito. kényszer hűtéses, Enduró Stílusú motor, de sajnos már Kínában gyártották. Ezzel a motorral kezdődött meg a Jawak új korszaka amikortól már csak a nevük maradt Jawa sajnos.
Jawa 50 robby
A motor a blokktól eltekintve teljesen megegyezik a Mosquitóval de már kínában gyártott 4 ütemű blokk volt benne.
Jawa Dandy
1999-ben látta meg a napvilágot a Jawa dandy. Motorja a Sachs-tól származik kétütemü léghűtéses.
Jawa Betka
Talán ezen a motoron látszik legjobban hogy Kínában gyártják, moped szerű felépítés 4 ütemű blokk rengeteg műanyaggal. A Feliratokon kivűl semmi nem emlékeztet arra hogy Jawaval van dolgunk, sehol egy klasszikus Jawa logo csak a feliratok. Ugyanezt a motort különböző fantázia nevekkel árulják a barkásáruházakban 100 000 forint körüli áron.
Itt Például "Panama" néven láthatjuk a Praktikerben
Jawa 555 New Pionyr
2006-ban a Jawa pionyr 50 éves születésnapjára készítették, Formájában legendás elődjének vonalait idézte. De a motor maga ugyanaz mint a Betka. Talán észbe kaptak a Jawanál hogy nem kéne az összes jellegzetességtől megszabadulni. A motorból két típust dobtak egyszerre piacra egy 555 darabos limitált szériát mely még inkább elődjének vonásait idézte, és az alap típust mely 2 személyes és a külseje is modernebb.
New Pionyr Black Death
Az egykori „Pincsi” formáját sikeresen továbbvivő 555-ös modell egy érdekes különkiadást kapott. A Jawa Pionýr Black Death ugyan nem kerül sorozatgyártásba, de komoly erődemonstrációja a cseh anyacégnek.
A motor 140 köbcentis, a szelepvezérlés Takagawa DOHC. A megnövekedett terhelés miatt olajhűtőt és nagyobb teherbírású villákat is kapott. Mivel a végsebessége 150 km/h, a fékeket sem hagyták érintetlenül, elől-hátul tárcsákba harapó pofák lassítják a kis méregzsákot. A teljesítménye 25 lóerő, amelyet 14000-es fordulaton ad le. A kipufogógázok szabad áramlását lamellás Supertrapp kipufogó szolgálja.
|