Babetta

Vissza a főoldalra

Ti küldtétek galéria

A szülőváros




számláló
Indulás: 2005-03-01
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 


LidoDesign


web hit counter

Jawa 50 történelem

Jawa Stadion



A Jawa stadion volt az első Jawa moped több generációja volt S11, S22, S23. Az s22 az s21-hez képest merőben más megoldásokat hozott ellentétben az s23-al melyen csak a tankot helyezték máshogy és kisebb külső alakítások történtek. A stadion egy klasszikus moped volt, pedál indítás, 2 sebességes kézi váltó.

A blokkja teljesen megegyezett a Riga s 52-es blokkal, ugyanis annak idején ebből a motorból fejlesztették a Riga mopedeket. A blokkon magán nem sokat variáltak a gyújtás dekliről leszedték a Jawa  feliratot. Magyarországon ilyen motorból nincs túl sok ( Én személy szerint egy példányt láttam eddig csak, Csemőn a Jawa múzeumban – Szerk..)

A Csemői múzeumban található stadion




Jawetta

Érdekes átmenet volt a pionyr és a stadion között, még pedállal indult, mint a klasszikus mopedek, de már fekvőhengeres volt mint a pionier. Nagyon rövid ideig gyártották, 1951-ben kezdték meg a gyártást és 1955-ben már előálltak a pionyrrel ami sokkal modernebb volt.

Több típusa volt az 551 Standard és az 551 Sport, az 511 sporthoz nagyobb tank, tuningolt motor és metálfény járt, ez persze az árakban is megmutatkozott Amerikában egy alap 511-eshez 175 dollárért juthattunk hozzá míg a sporthoz 189 dollárért




Jawa 550 Pionýr


1954 decemberében tervezték, 1955 tavaszán már futottak a prototípusok. Nagyon előre mutató és átgondolt konstrukció volt. A Pionyr fekvőhengeres, 50-es motorjához háromfokozatú, lábváltós szerkezet csatlakozott, miközben a kor általános megoldása ebben a kategóriában a kézi váltó és a két fokozat volt. Gúnyneve Parez volt az-az tuskó, a nyereg formájára utalva. A konstrukció egy fiatal mérnök, Jan Krivka érdeme aki később a jawa tervezőirodájának vezetője lett. A pionyrból 1955 és 1958 között közel 100 000 példányt adtak el világszerte.



Jawa 555 Pionyr


Lényegében megegyezett a 550-es pionyrral a hátsó borítástól eltekintve, amelyen helyet kapott egy kis csomagtartó is, melynek szükségessége vitathatatlan egy mopeden.




Jawa 20

A jawa 20 merőben új motor volt már kinézetében sem hajazott a mopedekre sokkal inkább robogónak sorolható be, amik abban az időben jöttek divatba. A motorja nagyvonalakban megegyezik a pionyr blokkjával 3 sebesség fekvő henger, de új hengert hengerfejet kapott, és a sűrítési viszonyon is növeltek. Változtattak a váltórudazaton aminek következtében megfordultak a sebességek, legfelül 1, alatta üres alatta 2, 3. Ez a motor már alkalmas volt két személy szállítássására is, bár a második személynek elég kényelmetlen volt az ülőpozíciója a lábtartók lengővillán való elhelyezése miatt. A Jawa 20-ban már ugyanaz a motor volt mint a Jawa Mustangokban, érthetetlen okból még is ez a típus lett a 20-as és nem a 21-es Persze ez a típus sem úszta meg a köznyelv által felragasztott beceneveket, hívták Pincsinek Fichtl-nek

Az 1980 utáni 20-asokon már nem volt aluminium díszcsík.


 

Jawa 21


Első ránézésre nagyon hasonlít a Jawa 20-ra, de a blokkjuk különbözik, más volt a gyújtás, a gyújtás felöli dekli, és a kuplung kinyomó szerkezete máshogy volt megoldva. Hengerfeje teljesen kupolás volt. ( Bővebben a tuningok között)  és a 21-esnek nem voltak, lábvédői, sima lábtartók voltak rajta mint egy átlagos motorkerékpáron.




Jawa Ideal


Jawa 20-as a 21-es blokkjával. Külföldön nem is nagyon ismerik. Elképzelhető hogy ezt kifejezetten Magyarországra szállították, de erről feljegyzések sajnos nincsenek. Az Ideal nevet a jawa semelyik másik országban nem használta. A hátsó boritás nem csereszabatos a 20-aséval az eltérő kuplungmegoldás miatt.




Jawa mustang

A Jawanal megpróbáltak készíteni egy fiatalosabb motort, Fogták a jól bevált Jawa 20-as pionyr blokkját, és vázát, és építettek köré egy kissé más stílusú motort. A rugózás és a kerekek maradtak, de előre különálló lámpafejet kapott. A moped forma következtében irdatlan szabad tér tátongott a motor közepén amit egy 50 köbcentis motorhoz képest szokatlanul nagy 8 literes tankkal próbáltak eltakarni, a tankját egyszerűen aktatáskának csúfolták. Bizonyos források szerint a Jawa Mustangot az olasz Italjet tervezte, bár nem túl sok tervezni való volt rajta, mert a váz, a blokk, a villa sőt még az első lámpa is adottak voltak.
A Jawa mustangon belül is két típus létezik a 223 A és a 223/200. A 223/200 a következő pontokban tért el elődjétől:


1. Módosított szélesebb kerékpántok süllyesztett küllő furatokkal.
2. Új méretű és formájú küllő: a küllők hosszát csökkentették és vastagságát növelték a változtatások az első pontban leírtak következtében voltak szükségesek.
3.Megváltoztatott futófelületű gumiabroncsok
4.Heggesztett lemezből sajtolt első villaszár tartók
5. Egyszerűsített első sárvédő tartó

A Mustangokból készült 2 és 4 lóerős változat is de az ezek közti különbségeknek nincs köze a fent leírtakhoz!!! A 223/200 és a 23A típusokon belül is létezett 2 és 4 lóerős változat is.




Romet Ogar 200


Lengyelországban gyártották a Romet gyárban a Jawa Mustang jól bevált blokkját használták benne. Nálunk nem igazán elterjedt motor. Ugyan ezt a motort gyártották Romet blokkal is Ogar 205 néven.




Jawa mosquito

Miután a Jawa Mustang gyártása 1982-ben befejeződött, a Jawanak nem volt 50-es váltós motorja. Kizárólag a Babetta volt az egyetlen 50 köbcentis motorja de 1996-ban annak a gyártása is befejeződött. Arra hogy a Jawa modellpalettáján újra 50 köbcentis motorkerékpárt láthassunk egészen 1995-ig kellett várnunk amikor is megjelent a Jawa Mosquito. kényszer hűtéses, Enduró Stílusú motor,  de sajnos már Kínában gyártották. Ezzel a motorral kezdődött meg a Jawak új korszaka amikortól már csak a nevük maradt Jawa sajnos.




Jawa 50 robby

A motor a blokktól eltekintve teljesen megegyezik a Mosquitóval de már kínában gyártott 4 ütemű blokk volt benne.


 

 Jawa Dandy

1999-ben látta meg a napvilágot a Jawa dandy. Motorja a Sachs-tól származik kétütemü léghűtéses.




Jawa Betka


Talán ezen a motoron látszik legjobban hogy Kínában gyártják, moped szerű felépítés 4 ütemű blokk rengeteg műanyaggal. A Feliratokon kivűl semmi nem emlékeztet arra hogy Jawaval van dolgunk, sehol egy klasszikus Jawa logo csak a feliratok. Ugyanezt a motort különböző fantázia nevekkel árulják a barkásáruházakban  100 000 forint körüli áron.


Itt Például "Panama" néven láthatjuk a Praktikerben


 


Jawa 555 New Pionyr


2006-ban a Jawa pionyr 50 éves születésnapjára készítették, Formájában legendás elődjének vonalait idézte. De a motor maga ugyanaz mint a Betka. Talán észbe kaptak a Jawanál hogy nem kéne az összes jellegzetességtől megszabadulni. A motorból két típust dobtak egyszerre piacra egy 555 darabos limitált szériát mely még inkább elődjének vonásait idézte, és az alap típust mely 2 személyes és a külseje is modernebb.





New Pionyr Black Death


Az egykori „Pincsi” formáját sikeresen továbbvivő 555-ös modell egy érdekes különkiadást kapott. A Jawa Pionýr Black Death ugyan nem kerül sorozatgyártásba, de komoly erődemonstrációja a cseh anyacégnek.

A motor 140 köbcentis, a szelepvezérlés Takagawa DOHC. A megnövekedett terhelés miatt olajhűtőt és nagyobb teherbírású villákat is kapott. Mivel a végsebessége 150 km/h, a fékeket sem hagyták érintetlenül, elől-hátul tárcsákba harapó pofák lassítják a kis méregzsákot. A teljesítménye 25 lóerő, amelyet 14000-es fordulaton ad le. A kipufogógázok szabad áramlását lamellás Supertrapp kipufogó szolgálja.

 

Cikkek

Galéria

műszaki adatok

Több mustang

Bontott ábrák

Mustang tuning

Jawa 50 történelem

Golden Sport

Csemői Jawa múzeum

Az új pionyer


Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal