Babetta

Vissza a főoldalra

Ti küldtétek galéria

A szülőváros




számláló
Indulás: 2005-03-01
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 


LidoDesign


web hit counter

Babetta Történet

A 70-es évek elején megjelent Babetta nyugatra is eljutott, és nálunk mindmáig a legnagyobb darabszámban eladott kismotor. A második világháborút követően a Jawa gyár típusprogramjának egy része a szlovákiai Vágbesztercén (Povazská Bystrica) készült. A Manet, Tatran, Pionir, Ideal típusnevek nem ismeretlenek a régebbi motorosok előtt, a Mustangot pedig elvétve ma is látni itt-ott. E közkedvelt motorocskák nyomán került piacra 1972-ben a Jawa Babetta. Ez a nagykerekű csőtankos gép még abban az évben megjelent a magyar utakon is. A 50 köbcentis, kétütemű, egysebességes  kismotor elöl teleszkópvillára támaszkodott, a hátsó kerék eleinte merev vázban forgott. Ezt a 228-as típusjelű gépet követte a kiskerekű 207-es, amely már hátsó rugózást kapott. E típuson belül gyújtás, kormánykialakítás, és több más apró részletben többféle variáció létezett a piacon. 1981-ben német exportra elkészítették a 215-ös egysebességes változatot. Ez a motor közvetlen elődje az 1983-ban megjelent, és alapkoncepcióját tekintve napjainkig változatlan 210-es típusnak. Ugyanebben az évben hagytak fel a 207-es gyártásával, egyidejűleg a program átkerült a Komárom melletti Gútára (Kolarovo). A 207-eshez képest némileg módosított, de hasonlóképpen nyitott központi csővázba egyhengeres léghűtéses 49 cm3-es motorblokk került egy, illetve kétfokozatú automata váltóval egybeépítve. Bár készültek berugókaros változatban is, de alapváltozatuk pedálos kivitelű. A tirisztoros gyújtás 6 voltos 20, vagy 30 Wattos generátorról kapja az áramot, de létezik 12 Voltos változat is. Ha már az elektromosságnál tartunk, egyik típushibája a Babettának, hogy könnyen kiégnek a 15 Wattos izzói. Ezen segíthetünk a világítótekercs hárommenetnyi megrövidítésével, de egyszerűbb megoldás, ha 21 Wattos égőket használunk. A luxuskivitel - tesztpéldányunk is egy ilyen darab - elsősorban az igényesebb külső megjelenésben nyilvánul meg. Az automata mofa példája is lehetne ez a kismotor. Kis és nagy emberek egyaránt viszonylag kényelmesen elhelyezkedhetnek a nyergében, ami az üléskialakításon túl a magasra húzott kormánynak is köszönhető. Rugózása lágy, csillapítás nélküli, mérsékelt tempónál elfogadható, de nagyobb terhelésnél könnyen felüt. Gyakori hiba az első teleszkóp "lógása", amelynek oka többnyire a teleszkóppersely kilazulása. Megelőzhető, ha a műanyag perselyt beragasztjuk a külső szárba. Magával a motorblokkal nincs különösebb gond. Inkább a kétsebességes változatra szoktak panaszkodni. Ha a röpsúlyokra ragasztott ferodó felülete nem megfelelő, csak későn, vagy egyáltalán nem kapcsolja a kettes fokozatot. Eltűnhet a kettes sebesség akkor is, ha a sebváltótengely tömítőgyűrűje kikopott, ám ha a motor hajtóművében lévő szabadonfutó hibásodik meg, akkor az egyes fokozat hiányzik, és a motor másodikból indul. Itthon - nem kifejezetten hegyvidéki terepen - érdemesebb az egysebességes változatot választani. A szervizhálózat kiterjedtségére és az alkatrészellátásra nem lehet panasz - utóbbinál még túlkínálat is van. Az amúgy sem kiváló fékekhez találtunk már nálunk gyártott, életveszélyesen gyatra minőségű alkatrészt is. Erre ügyeljünk a vásárlásnál. A kismotor a gondos karbantartást hosszú élettartammal hálálja meg.

Műszaki adatok Jawa-Babetta (210-es Típus)
Motor Léghűtésű, egyhengeres, kétütemű motor, résvezérléssel.
Keverékolajozás, egy, körtolattyús Jikov karburátor 12 mm torokátmérővel.
Megszakító nélküli, tirisztoros gyújtás, dinamo 6V 20 vagy 30 W (12 V 65 W),
indítópedál.
Furat x löket: 39 x 41 mm
Lökettérfogat: 49 cm3
Sűrítési arány: 9:1
Névleges teljesítmény: 2,4 LE (1,75 kW) 5000/min-nál
Erőátvitel Primer hajtás bordásszíjjal, röpsúlyos, száraz automata tengelykapcsoló, kétsebességes automata váltómű,
szekunder hajtás lánccal.
Összáttétel 1. fokozat: 1:24,42 Összáttétel 2. fokozat: 1:13,73
Pedáláttétel: 1:0,692
Futómű Acélcső váz. Elöl teleszkópvilla 17 mm belsőcső átmérővel, hátul acélcső lengővilla, két oldalt felszerelt rugóstag.
Elől/hátul 85 mm-es dobfék.
Drótküllős (Alumíniumöntvény) kerekek.
Rugóút elől/hátul: 60/60 mm
Abroncsméret elől/hátul: 1.50 x 16
Gumiméret elől/hátul: 2.25 - 16 /2.25 - 16

Méret és tömeg :
Tengelytáv: 1210 mm
Teletankolt tömeg: 55 kg
Tank/tartalék: 4,0/1,0 l
Fogyasztás: 1,9 l/100 km
Benzinfajta: ólommentes 91-es, keverék 1:40 Arol T 2 olajjal 1:50 szintetikus olajjal
Karbantartási adatok
Szerviz intervallumok: 3000 km-enként
Gyújtógyertya: 14-225 vagy 240
Teleszkópvilla olaj hátul: SAE 80 hidraulikaolaj
Főfúvóka: 63
Mellékfúvóka: 35
Tőhelyzet: 2. rovátkába
Levegőcsavar: 1,5 fordulat nyitva

Cikkek

Galéria

műszaki adatok

Több mustang

Bontott ábrák

Mustang tuning

Jawa 50 történelem

Golden Sport

Csemői Jawa múzeum

Az új pionyer


Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?